Skrivekonkurranse om kunnskap

Elevene har skrevet essay hvor tema er propaganda og verdien av kunnskap.

De nominerte i skrivekonkurransen

I vår har flere av 2.klassene ved Jessheim videregående skole jobbet med essay hvor tema har vært propaganda og verdien av kunnskap. Inspirert av Fritt ords skrivekonkurranse valgte lærerne å lage en lokal variant som endte med premiering av de 8 beste av i alt 180 bidrag.

De 8 nominerte var:

Erlend Stenersen Seth, 2STB, Emma Nesdahl Slinning, 2STB,  Hedda Aakre Skatvedt, 2STC, Tobias Aas Brandlistuen, 2MD, Andrine Sverdrup Wennemo 2MD, Maysa Gill 2STE, Pia Inez Nor Tangen, 2MD og Petter Thorsen, 2STA.

Alle nominerte fikk en rose hver og rosende ord av rektor Marit Gran som også innledet med å påpeke viktigheten av ytringsfrihet og demokrati. – Demokrati er noe vi må jobbe for hver eneste dag og være bevisst på og at vi er oppmerksomme på viktigheten av kildekritikk, sa hun.

Juryens begrunnelser

Fire av kandidatene ble ekstra premiert med gavekort på Det Norske Teatret. Her er utdrag fra juryens begrunnelser:

Teksten «Selvforskyldt propaganda» av Petter Thorsen tegner et forbilledlig klart og opplysende bilde av vår tids mediesituasjon, trekker linjene bakover i tid og fram mot en tid vi selv skal skape.

«Verdien av kunnskap» av Hedda Aakre Skatvedt er et personlig og originalt essay. Eleven prøver ut nye tanker, skriver godt og viser språklig kreativitet.

Essayet «Fordi jeg ikke lærte noe annet» av Andrine S. Wennemo er en tekst med en usedvanlig fin sammenheng og inviterende tone. Både tydelig og subtilt formidler teksten menneskets sårbarhet og utsatthet for påvirkning og propaganda.

«Verdien av kunnskap" av Emma N. Slinning er et personlig og kreativt essay med mange uventede eksempler. Essayet er skrevet i en slentrende humoristisk stil med mange overraskelser.